יום ראשון, 28 בספטמבר 2014

יום בסקר


רבים שואלים אותי איזה מין יום עבודה יש לי? מתי היום מתחיל ואיך הוא מסתיים ומה אני עושה בין לבין.
אז הרשומה הבאה מוקדשת להם.

בימים אלו, ממש בעיצומה של נדידת הסתיו, אני עובד בסקר טורבינות רוח המשותף לחברת גאוטבע ומרכז דוכיפת לצפרות ואקולוגיה ירוחם. את הסקר מנהל ד"ר איל שוחט מבכירי הצפרים בארץ ואחד המנהלים של מרכז צפרות דוכיפת.
בגדול, מטרת הסקר היא: לאסוף מידע על הציפורים שנודדות במרחב בו מתוכננות בעתיד לקום טורבינות רוח.

היום עבדתי בעמדת בית אלפא שממוקמת בשטחים חקלאיים ברמת צבאים, צפונית לקיבוץ שדה נחום.
אני אוהב במיוחד את העמדה הזאת, בגלל הנוף המשגע שיש סביב: מצפון נחל יששכר וכוכב הירדן, מדרום
הגלבוע ובקעת בית שאן ובמזרח הרי גילעד. איזור עשיר במגוון ציפורים ובע"ח.
כאשר אני מגיע לעמדת הסקר אני ממקם את הכיסא ואת הטלסקופ, פותח דף חדש בו אני רושם את הנתונים: תאריך, שעת התחלה וקדימה לעבודה!







המשרד שלי.

כל מה שעושים בעמדת סקר הוא לסרוק את המרחב בשביל למצוא ציפורים. נשמע פשוט? כן ולא.
בשעות הראשונות של הבוקר, כשמזג האויר נוח, עוד יש סיכוי לראות עופות דורסים שקמו מלינה, בדרך כלל הם עפים נמוך יחסית עד שהאויר מתחמם ואז הם תופסים גובה בטרמיקה.
בימים בהם יש מעבר של ציפורים כל הזמן, אז קל להישאר ערני ולעקוב אחרי הנדידה. הקושי מתחיל כאשר
יש דקות ולעיתים שעות שלא עוברת אפילו ציפור אחת ואם כבר עוברת, אז בדרך כלל מאוד גבוה או רחוק. בשביל זה מצטיידים מראש במספיק אוכל, אולי איזה ספר, או שפשוט אפשר לחפש ציפורים על הקרקע או בצמחיה שיש מסביב. חנקן אדום גב, עלווית אפורה, פפיון צהוב, וסלעית ערבות הם חלק ממיני ציפורי השיר שאני רואה מדי יום סביב העמדה שלי.

ממש ליד העמדה יש מאגר מים קטן, שמושך אליו מיני עופות כמו אנפות וברווזים. היום מצאתי בו צולל ביצות, מין בסכנת הכחדה. בעבר קיננו בארץ מאות זוגות ממין זה, אבל היום נותרו רק כמה עשרות , בעיקר בשפלה ובעמקים הצפוניים.
חזרה לעמדת הסקר. לאחר בוקר די משמים, בשעות הצהריים סוף סוף התחיל קצת מעבר של דורסים. זה התחיל ממעבר של דיות שחורות שעפו בגובה בינוני, מעבר דליל של עשרות עיטי חורש ושיא היום היה כאשר עברו 250 בזי ערב בלהקה אחת. לא כל יום יוצא לראות להקה כזאת! דרך מצוינת לסגור את העמדה. 


צולל ביצות Ferruginous Duck

בזמן הפנוי שנותר לי הלכתי לצפר והפעם בשביל כיף נטו. נסעתי למאגר קלח בעמק בית שאן, בעקבות דיווח של הצפר אבנר רינות על שלוש שדמיות שחורות כנף. הגעתי למאגר, התחלתי לסרוק את להקת החופמאים שעמדה על הגדה. בין החופיות האלפיניות הקטנות וחופיות הטמינק, הבחנתי בחופזי מנומר. בהמשך הסריקה נצפו במאגר בין השאר: חופמי אלכסנדרי, ביצנית אדומת רגל וגם נחליאלי לבן ראשון לעונה. את השדמיות לא הצלחתי לאתר. ביציאה מהמאגר, הבחנתי בדורס קטן בגודל בז- דאה שחורת כתף! ישר עצרתי את הרכב, יצאתי החוצה, עקבתי אחרי הדאה שרפרפה מעל שדה התירס וצילמתי אותה. המשכתי לצפות בה כאשר מדי פעם היא בצעה צלילות לתוך השדה ואף  נעמדה למספר דקות על עמוד חשמל. בדרכי חזרה הביתה, ליד קיבוץ נווה איתן, עצרתי בצד הכביש לצפות בכ- 1300 דיות שחורות יורדות ללינה במטעי התמרים. סיום נהדר ליום נדידה סתווי.







דאה שחורת כתף Black-winged Kite 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.