יום חמישי, 8 בינואר 2015

תצפית ים - חוף נחשולים

למי שלא מכיר את התחום, יציאה לחוף הים בסערה עלולה לגרום לו להרמת גבה....
אבל לנו הצפרים זאת סיבה למסיבה. אתמול התקשר אלי רותם והציע שניסע לעשות תצפית ים.
היום בבוקר מצאנו את עצמינו (שני צפרים נחושים) נוסעים מערבה לכיוון הים עם ציפייה דרוכה.
כל הדרך עוד ירד גשם, אפילו חזק, איך שהגענו לים המצב רק השתפר.

הגענו לחוף נחשולים בשעות הבוקר, רוח מערבית חזקה, ים גועש ורוגש, ללא גשם. תנאים מצויינים.
התמקמנו על תל דור והתחלנו לסרוק את הים.
מיד נצפו שחפי אגמים ושחפים גדולים אחרים ממש על קו החוף, עברו אותנו די קרוב כמה שחפיות שחורות מקור, שחפים צהובי רגל ושחף צר מקור אחד.
ממשיכים לסרוק, כל העת רוח נושבת בחוזקה הטלסקופים מעט רועדים (גם אנחנו...) ואז...
רחוק בים שני עופות ים כהים, דואים בקשתות מעל קו הים, ממשיך להעקוב, לא לאבד אותם, גוף וכנפים כהים, רגע.. תחתית הכנף מעט בהירה, יסעורים כהים! הצלחתי לעקוב אחריהם לעוד מבט חטוף עד שנעלמו.
שלוש דקות לאחר מכן עברה סולה צפונית בוגרת ולאחר מכן עברו עוד שתים יחד עפו נמוך מעל הגלים.
בין לבין, כל הזמן עוברים אותנו שחפים ארמנים, כמה שחפים עיטיים, שחף שחור ועוד שחף צהוב רגל.
שוב רחוק באופק, משהו כהה מגיע מצפון ומיד אחריו עוד אחד, נראים כמו חמסנים אבל רחוקים מידי
בשביל לזהות מאיזה מין, אחד היה כהה לחלוטין והשני עם בטן בהירה. מעט קרוב יותר עברה עוד סולה נוספת, שגלשה מעל הים וצללה מידי פעם.
אחרי זמן מה הורגשה רגיעה בפעילות והחלטנו לעשות הפסקה לחזור לרכב ולעשות סיבוב בבריכות ולהמשיך אחר כך. חזרנו לרכב ומשם צפינו בבריכה שהיו בה להקה קטנה של פלמינגואים.
על סבך קנה בשולי הבריכה רותם גילה שני גיבתוני סוף נחמדים שעמדו גלויים.
בבריכות נצפו גם:
כפן לבן(5), מרית צפונית(25), טדורנה(2), זרון סוף(2), סייפן(2) שלדגון(2) ועוד...
לאחר תצפית בבריכות חזרנו לחוף להמשך תצפית בים.
לאחר כמה דקות הבחנתי בעוף ים קטן, כהה מאוד כמעט שחור דואה במהירות נמוח מאוד בין הגלים.
מידי פעם נעלם לנו אבל אני ממשיך לעקוב אחריו, מבחין בקושי בכתם לבן בעל-שת, יסעורון!
הוא מתחיל להתרחק מאיתנו צפונה עד שנעלם הרחק מבלי אפשרות לזהות אותו בודאות.
תחושת החמצה עוטפת אותי, אני כבר שנים מחכה לפגוש אחד... נו טוב נצטרך להסתפק בזה לבינתיים.
ממשיכים בתצפית, חמסן נוסף מגיע מצפון, עף מעל קו הים רחוק מאוד, שוב רחוק בשביל לזהות.
על קו החוף עבר חרמשון גדול ולהקה קטנה של חופמי צוורון שעפו דרומה.
תחושת המיצוי הגיעה וככה גם סופה של התצפית, סה"כ תצפית ים נחמד שעשתה חשק לעוד.