יום חמישי, 23 באפריל 2015

טיול צפרות לערבה ואילת, אפריל 2015- חלק א'

כל צפר שמכבד את עצמו חייב לבקר לפחות פעם בשנה באילת ובערבה.
לאחר שפיספסתי את ההזדמנות להשתתף במירוץ אלופי הנדידה, שהיה במרץ האחרון,
תכננתי נסיעה עצמאית. התוכנית היתה לנסוע לשלושה ימים של צפרות טובה ולחוות את הנדידה באילת.
ואכן כך עשיתי, נסעתי יחד עם רותם אגמון לטיול צפרות לדרום הרחוק.
שם ביקרנו בכמה מאתרי הצפרות החמים של העונה וצפינו במגוון נאה של מינים, סה"כ 137 .
לרותם היתה זו חגיגה של ממש, שכן זו היתה הפעם הראשונה שהוא נוסע לכמה ימי צפרות רצופים,
ככה שהוא הספיק לאסוף בדרך כמה וכמה מינים חדשים עבורו. אני מצידי פשוט נהנתי מאוד מצפרות
איכותית וחברה טובה ושעשתה את הטיול הזה למוצלח במיוחד.

מוכנים ליציאה

יום חמישי בערב 16.4 לאחר שסיימתי עוד יום ארוך בסקר, התארגנתי לטיול.
ארזתי תרמיל ובו כל דבר שנחוץ לצפר לטיול צפרות: משקפת, מצלמה, טלסקופ, ספרות
מקצועית (למקרה שמשהו שבזיכרון בראש לא יספיק)...
פנס, ועוד...
לאחר מכן, שינה של כמה שעות ומוכנים ליציאה.פגשתי את רותם  ב-02:00 לפנות בוקר.
ויצאנו נרגשים מאוד דרומה.

הכנות אחרונות לפני...

המישר ואזור נאות סמדר

היעד הראשון שלנו לטיול היה המישר, שנמצא בנגב הדרומי, דרומית למכתש רמון.
אזור זה עשיר בעונת הנדידה במגוון נודדים ומינים יציבים ומהווה בית גידול חשוב מאוד לכמה מינים נדירים.
אל המישר הגענו קצת אחרי אור ראשון, נקודה ראשונה היתה ערוץ נחל מלא צמחיה מדברית בחלקו הצפוני של המישר.
סרקנו את השטח שהיה מלא בפעילות של ציפורי שיר.
שירה של זמירי ירדן וקולות ציקצוק סבכיים נשמעו היטב, חנקן נובי יפיפה נצפה על אחד השיחים.
המין שהכי בלט היה סבכי שחור כיפה, עשרות רבות של פרטים מלאו את השטח יחד עם
מספר דומה של סבכי טוחנים.
 כמו כן נצפו גם: גיבתון גנים, דרור ספרדי, עלווית לבנת בטן, סבכי חורש, סבכי קוצים, סלעית אירופית,
מדברון, שחור זנב, קורא.
חימום ראשוני ליום צפרות שעוד לפנינו.

לאחר מכן המשכנו לעוד מס' נקודות במישר. נצפו מינים מענינים כמו שישה רצי מדבר יחד, ציפור מדליקה.

עפרוני חכלילי - לפחות זוג אחד בשירה וחיזור, שני זכרים שונים של צחיחנית מדבר, סלעית מדבר, שפע סלעיות אירופיות וסלעיות ערבות, דוחל חום גרון בלבוש אביבי, פפיון צהוב, קטות סנגליות אחדות עברו מעלינו במעוף.
גולת הכותרת של הבוקר היתה חוברה שרדפה אחרי עורבים חומי עורף  כהגנה על הטריטוריה.
כמו כן, ראינו עדר של ארבעה פראים שעברו כמה עשרות מטרים מאיתנו, וגם כמה צבאי נגב.

נוף המישר בזריחה

חנקן נובי - Masked Shrike

חוברה - Macqueen's Bustard

שלישית פראים - Asiatic Wild Ass

פרא בודד - Asiatic Wild Ass

לאחר שמיצינו את המישר, המשכנו בדרכנו דרומה ועצרנו להפסקה בצומת שיזפון.

רותם הכין תה וסלט ואני אוכל ירקות חתוכים, קבנוס ומספר על הנדירים שנצפו באזור בעבר.

נאות סמדר

מקום נחמד לתצפית על הדרך לערבה, הוא בריכות השפכים של נאות סמדר והשדות והמטעים סביב הקיבוץ.
נסיעה לאורך גדר הקיבוץ הניבה מינים כמו: חמרייה חלודת זנב, מס' חנקנים נובים, גיבתון גנים ועקבים מזרחים שעצרו למנוחה על עצים מסביב.
בבריכות נצפו כמה אנפיות סוף, ביצנית לבנת בטן, סנונית מדבר, נחליאלים צהובים ולבנים, כמובן הרבה סבכי טוחנים, סבכי שחור כיפה, חנקנים נובים, חצוצרני מדבר וגיבתוני גנים שירדו לשתות.

גיבתון גנים - Ortolan Bunting

חצוצרני מדבר - Trumpeter Finch

אנפית סוף - Squcco Heron
אילת
לאחר שסיימנו בנאות סמדר, נסענו לקבל את החדר באכסניית בית הערבה באילת.
לאחר התארגנות קצרה בחדר, נסענו לסיים את היום בתצפית בחוף הצפוני.
בחוף הצפוני היו המון נופשים ומעט ציפורים יחסית. בתצפית של כחצי שעה צפינו בלבנית ים-סוף, להקה של אנפות ארגמניות שהגיעו במעוף מעל הים ונחתו על שובר גלים בצד הירדני, שחפים שחורים(בלטים), שחפים צרי מקור, שחפים לבני עין, שחפית כספית ושחפיות ים.