יום שבת, 12 בנובמבר 2016

קורס אקו - טוריזם - ערבה ואילת

אז התכנסנו שוב לחלקו האחרון של הקורס, זה קרה ביום שלישי האחרון כאשר נפגשנו בעין גדי,
שם עשינו הפסקה ותצפית קצרה בחצר הבית ספר שדה וכן שמענו הדרכה על נחלים.מיני ציפורי מדבר נפוצות שנצפו: עורב קצר זנב, סנונית מדבר, שחור זנב וסלעית שחורת בטן .

נחל דוד מחצר הביס"ש

מעין גדי נסענו לבית ספר שדה חצבה, לאכול ארוחת צהרים ולשמוע על הזנבנים ועיקרון הכבדה
שחקר הפרופ' אמוץ זהבי. משם המשכנו לערבה הדרומית לבקר בחוות סוסים טיפולית בקיבוץ גרופית.
לאחר הסברים על המקום, ארוחת ערב מפנקת והדרכה מעולה של יאיר פישמן על חופמאים נסענו לקיבוץ קטורה שאירח אותנו במהלך כל ימי הקורס, לאחר כניסה לחדרים והתארגנות, העברתי לחבר'ה סדנה קצרה בזיהוי חופמאים .

לומדים חופמאים

ברביעי בבוקר נסענו לפארק הצפרות של אילת, שם קיבלנו הדרכה מפי נועם וייס, מנהל הפארק
וגם אחד מטובי הצפרים בישראל. יחד עם נועם צפינו בציפורים בשטח הפארק, ראינו טיבוע ציפורים,
ושמענו על חשיבות של אילת כתחנת תידלוק לציפורים נודדות, ועל הפרויקטים המתוכננים באזור.
בפארק צפינו במגוון ציפורים בין היתר ניצפו: פלמינגויים, אנפה ארגמנית, ברווזים חדי זנב, חופזי מנומר,
מיני חופיות, ביצניות ולוחמים.

נועם מסביר על נדידת הציפורים באילת

לאחר מכן נסענו מעט צפונה לצפר קצת בבריכות המלח, מלבד פלמינגויים הקיימים שם בשפע, היו חופמאים רבים.
נצפו בעיקר חופיות קטנות, חופמי צווארון, ביצניות לבנות כנף ותמירונים. מבין כל אלה הצלחנו לאתר ולזהות חופיות אלפיניות, ביצנית עדינה, חופמי אלכסנדרי ולוחמים. כמו כן שתי מירומיות לבנות לחי נראו במעוף.

צופים בציפורים בבריכות המלח

התחנה הבאה שלנו היתה שמורת חוף האלמוגים, אתר מקסים ומעניין מאוד.
שם קיבלנו הסברים על שונית האלמוגים והפעילות בשמורה לאחר כן היה זמן קצת לאנשים להכנס לים
אני מצאתי לי זמן לשבת עם טלסקופ ולחפש עופות ים, מלבד כמה שחפים צרי מקור ושחף לבן עין
הים היה שקט למדיי אבל זה לא הפריע לי להמשיך לחפש וגם למצוא להקה קטנה של דולפינים!
התצפית בדולפינים התבררה לאחר כן כמציאה של משש, בזמן שאנחנו צפינו בהם מהחוף, מישהו תיעד אותם בים ולאחר מכן התברר כי מדובר במין שלא תועד זה זמן רב באזור, כל הקבוצה התרגשה יחד איתי, כל אחד עמד בתור לקבל תצפית חפוזה בעינית הטלסקופ. פינלה מצויין ליום מלא חוויות.

יש שם דולפין!

בחמישי בבוקר פגשנו שוב את נועם וייס, הפעם בקטורה, לתצפית ציפורים קצרה בקיבוץ. בסיור זה
הצטרפו גם חברי החוג המקביל הפלסטיניים. הלכנו יחד כקבוצה אחת ונהנו משפע ציפורים בגינות הקיבוץ ומסביב לו.
נצפו: פרוש מצוי, טריסטרמית, עלוית חורף, חכלילית עצים, כחול חזה , אדום חזה, קיכלי רונן, שחור זנב, שרקרק גמדי ועוד.

שרקרק גמדי

שחור זנב

היעד הבאה שלנו היה פארק תמנע, לטיול בדגש גאולוגיה. הלכנו בשבילי הפארק, נהנינו מנופי בראשית
מדהימים וקיבלנו שיעור מרתק מפי שחר, תלמידת יב' מבי"ס מעלה שחרות של המעוצה אזורית אילות.
שחר הסבירה לנו לפרטי פרטים על תהליכים גאולוגים שיצרו את הנופים של הפארק.
בין לבין היו גם ציפורים, למעשה נפלנו על יום נדידה טוב של עיטי ערבות שעברו מעלינו, לפעמים די
נמו., ביניהם נצפו גם עיט שמש בוגר, עקבי חורף מזרחיים ועקבים עיטים.
העיטים המשיכו לעבור גם בזמן ארוחת הצהרים ובין ביס לביס הרמנו משקפות לשמיים.
לבסוף אלן העבירה לנו הדרכה נחמדה בה כל אחד היה צריך לעוף עם הדמיון שלו ולעביר את החוויות שלומהיום הזה אל הדף ומשם ליתר הקבוצה. לא ממש הצלחתי במשימה, אבל ראיתי כמה עלויות חורף ועיט ערבות על הדרך :)

נוף פארק תמנע

עיט ערבות בוגר

עוד אחד

עקב מזרחי

עמודי שלמה

בערב (האחרון שלנו בקורס) בילינו בארוחת ערב בשרית ודיונים על נושאים ברומו של עולם. (לאחר שולחנות עגולים מעורבים בין קבוצתנו, קבוצת הפלסטינים וכן סטודנטים ופעילים ממכון הערבה)
בבוקר יום שישי, לאחר שהזדכנו על החדרים, נפגשנו עם הזואולוג בני שלמון שהדריך על מדבר קיצוני (Extreme desert) ומינים פולשים של
עצים וצמחי נוי, והסכנה שלהם לטבע במדבר ולמינים המקומיים. (תורית זנבנית)
לאחר מכן המשכנו איתו לסיור ספארי בחי בר יטבתה, תצפית בראמים (ראמי סהרה וראמים ערבים), יענים, פראים, ערודים, דישונים וצבאי נגב בשטח הפתוח.
בסיום הסיור ברכוב חלקינו צפו בסירטון הסברה, אני נשארתי בחוץ וחיפשתי ציפורים ליד כלובי הטורפים.שם הצלחתי לאתר חמריה שחורה שהקפיצה את כולם על הרגליים, צפינו בה למשך כמה דקות
ובכך הסתיים לו הקורס, פינלה מושלם לכמה ימים נפלאים במדבר.

תורית זנבנית זכר

ברצוני למסור תודה מיוחדת לאלן מהתחנה לחקר ציפורים בירושלים, לג'סיקה ונועם וייס על ארגון הקורס הזה, הוא היה לי לחוויה של ממש, למדתי המון והכרתי אנשים נפלאים ותודה לכל משתתפי הקורס
הייתם נהדרים, שמחתי להכיר וללמוד מכם ומקווה שהצלחתי ללמד אתכם משהו על צפרות.