יום שלישי, 7 בפברואר 2017

עלוית מלכותית

הבוקר הצטרפתי לרותם אגמון לעוד טוויץ' במדבר יהודה, שם נצפתה בימים האחרונים ציפור סופר נדירה-
עלוית מלכילונית, אחת מהציפורים הקטנות ביותר שזוכים לראות באזורינו (כתשעה ס"מ), דוגרת בצפון סיביר וחורפת בדרום מזרח אסיה. היא מזדמנת למערב אירופה בעיקר בסתיו, בישראל זאת בסה"כ התצפית החמישית.

הגענו לאזור עין גדי, שם נצפתה העלוית הנדירה. בכניסה לשמורת נחל דוד, חיכה לנו יפה על חומת אבנים שפן סלע שביקש להצטלם...

שפן סלע

לאחר הליכה של כמה מאות מטרים פגשנו חבורה של צפרים שכבר חיפשו את העלוית הנדירה.
נעמדנו כולנו מעל ערוץ נחל מלא עצי אשל וחיפשנו בסבך. חיכינו בסבלנות, עד שאחד הצפרים קרא: "אנחנו רואים אותה, היא כאן!" מיד הרמנו משקפות וחיפשנו את העלוית בסבך.  קצת קשה, רואים תנועה של ציפור פיצפונת עם איזה פס בכנף, אבל לא מספיק טוב. ממשיכים לעקוב אחרי כל תנועה שלה ואז לרגע או שניים ראיתי אותה באופן חלקי, שני פסי גבה יפים צהובים, פס עין כהה ופס במרכז הכיפה. וואו!

מבט חטוף

לאחר מכן נתנה ריפרוף קטן וגם העל שת הצהבהב התגלה לפנינו, עכשיו כבר לא היה ספק, עלוית מלכילונית, ציפור מטורפת! ככה למשך קרוב לשעה כל פעם, תצפית לפרקי זמן קצרים. לא עשתה חיים קלים, אבל בסופו של דבר כולנו ראינו אותה מצויין וגם יש כמה תמונות לתיעוד. את הציפור הזו כבר הרבה שנים רציתי לראות ואני שמח שניתנה לי הזדמנות, ללא ספק ציפור מיוחדת במינה!

עלוית מלכילונית

וואו איזה ציפור!

היו כמה ציפורים מסביב שהיה נראה כאילו הרגישו קצת מקופחות כיוון שאף אחד לא מסתכל לכיוונן,
כמו שחור הזנב הזה שהגיע קרוב מאוד!

שחור זנב רצה קצת יחס

עוד ציפורים שנראו בשטח: עורבים קצרי זנב, טריסטרמיות, עלויות חורף, כחול חזה, סלעיות שחורות בטן, נחליאלי זנבתן, סנוניות מדבר, שרקרקים גמדיים ועוד...

סלעית שחורת בטן

טריסטרמית

לאחר מבט אחרון בעלוית, המשכנו אני ורותם בנסיעה דרומה, לאזור נחל משמר, בכדי לצפות בעוד ציפורי מדבר מעניינות. שם בערוץ הנחל מלא שיחי ריכפתן חפשנו בעיקר סבכיים.

נחל משמר

תחילה נראו כמה סבכים שחורי ראש, לאחר זמן מה איתרתי באחד השיחים סבכי קפריסאי זכר שנראה לרגע ומיד נעלם בסבך, ממש ליד נראה סבכי ערבות שנתן תצפית יפה ומקרוב, בהמשך צפינו בעוד סבכי קפריסאי ועוד ציפורי מדבר כמו: עפרוני מדבר, מדברון, סלעית שחורת בטן, שחורי זנב ושרקרקים גמדיים.
כמו כן שמעתי קטות גדולות שעברו במעוף, אבל לא הצלחתי לאתר אותם.

לבסוף התחלנו להצפין חזרה צפונה מרוצים מאוד, בדרך עצרנו בכמה נקודות לתצפיות קצרות.
לא נראו דברים חרגים מידי, קשה לבקש יותר מבוקר כל כך מושלם!